تحلیل تطبیقی گفتمان درام رادیویی و درام صحنه ای از دیدگاه زبان شناسی

پایان نامه
چکیده

چکیده فارسی نقش رسانه رادیو، در گستره وسیع وسایل ارتباط جمعی، به ویژه آن جا که سخن از ارتباط با گروه انبوهی از مخاطبان با خصوصیات ناهمگون به میان می آید، برجسته تر از سایر رسانه های جمعی است. رادیو، پس از گذار از دوران طلایی رونق خود ، با حضور رقیب سرسختش ، تلویزیون، از دهه 60 میلادی تا به امروز فراز و نشیب های بسیاری را از سر گذرانده است. امّا هر بار که گروهی عمر آن را رو به افول اعلام می کنند، با اندک چرخش و انعطاف پذیری در برنامه ریزی و مدیریت خود، با استقبال گرم و حضور گسترده در میان اقشار مردم، روبرو می شود. در این میان، نمایش نامه رادیویی، به عنوان یکی از پر مخاطب ترین برنامه های سرگرم کننده رادیویی، در کشورهای مختلف دنیا، رونق و اعتبار ویژه ای دارد. در این تحقیق، سعی شده است تا با تشریح جامعه شناسی و ویژگی های منحصر به فرد رادیو، ابتدا تصویری کلّی از این رسانه، ارائه شود و سپس با محدود کردن تعریف زبان به زبان متن رادیویی، به تشریح ویژگی های زبان در رسانه رادیو بپردازد. در ادامه، نمایش نامه رادیویی و ویژگی های ساختاری و زبانی آن، به اختصار توضیح داده شده و چهار الگوی زبانی شرح صحنه، اشاره گرهای مکانی، کنش های گفتاری و در نهایت انسجام معنایی مورد بررسی قرار گرفته اند. تحقیق حاضر، از نوع توصیفی آماری بوده و گردآوری داده ها با استفاده از منابع کتابخانه ای و مطالعه موردی نمایش نامه رادیویی پل آلبرت نوشته تام استوپارد صورت گرفته است. برای بخش عملی پایان نامه نیز، نگارش نمایش نامه گیسوان سوخته کلات دژ با اقتباس از داستان فرود از شاهنامه فردوسی، در نظر گرفته شده است. کلمات کلیدی: تحلیل تطبیقی ، زبان در رادیو، نمایش نامه رادیویی، تام استوپارد، نمایش نامه رادیویی پل آلبرت

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

ویژگی های زبانی گفتمان درام رادیویی: نمونه موردی نمایشنامه پل آلبر

چکیده نقش رادیو در گسترۀ وسیع وسایل ارتباط جمعی، به ویژه آنجا که سخن از ارتباط با گروه انبوهی از مخاطبان با خصوصیات نا همگون به میان می آید، برجسته تر از سایر رسانه های جمعی است و نمایشنامۀ رادیویی نیز به عنوان کیی از برنامه های پر مخاطب رادیو، در کشورهای مختلف دنیا رونق ویژه ای دارد. در این مقاله، ضمن تشریح ویژگی های منحصرب هفرد رادیو، به بررسی ویژگی های زبان در رسانة رادیو پرداخته شده اس...

متن کامل

ویژگی های زبانی گفتمان درام رادیویی: نمونه موردی نمایشنامه پل آلبر

چکیده نقش رادیو در گسترۀ وسیع وسایل ارتباط جمعی، به ویژه آنجا که سخن از ارتباط با گروه انبوهی از مخاطبان با خصوصیات نا همگون به میان می آید، برجسته تر از سایر رسانه های جمعی است و نمایشنامۀ رادیویی نیز به عنوان کیی از برنامه های پر مخاطب رادیو، در کشورهای مختلف دنیا رونق ویژه ای دارد. در این مقاله، ضمن تشریح ویژگی های منحصرب هفرد رادیو، به بررسی ویژگی های زبان در رسانة رادیو پرداخته شده اس...

متن کامل

نقد تحلیلی کتاب نشانه‌شناسی تئاتر و درام

هدف از نوشتن این مقاله نقد محتوایی و شکلی کتاب نشانه‌شناسی تئاتر و درام است. کتاب نشانه‌شناسی تئاتر و درام ازجمله کتاب‌های مهم و مبنایی تحلیل تئاتر و درام به‌شمار می‌رود. این کتاب با طرح مباحث نظری در چهارچوب نگرش نشانه‌شناختی ساخت‌گرا به‌دنبال بررسی منطق تئاتر رایج و متعارف است و به‌همین‌منظور نویسنده درصدد بوده است با طرح مفاهیمی که به‌نوعی می‌توان آن‌ها را مفاهیم اصلی و زیر...

متن کامل

ساختمندی درام آپارتمانی (مکان محور) در تلویزیون

امروزه تعداد بسیاری مجموعه و سریال تلویزیونی با موضوع های گوناگون ساخته می شود که در شکل دهی محتوی و ساختار آن ها، مکان (لوکیشن) نقشی کلیدی بر عهده دارد. این آثار به عنوان درام مکان محور طبقه بندی می شوند. گونه ی خاصی از درام های تلویزیونی که به زندگی افراد در یک خانه یا مجتمع آپارتمانی می پردازد «درام آپارتمانی » خوانده می شود. با وجود نمونه های بسیار درام های مکان محور، این نوع درام ها هنوز ب...

متن کامل

بررسی تطبیقی اکسنت ها در کنش های پریودیک درام و موسیقی

چکیده چند وجهی بودن مسائل مربوط به «انسان »، نیاز به ابزارهایی با قابلیت مطالعة چن دوجهی برای شناخت و بررسی مسائل مرتبط به وی را اجتناب ناپذیر می نماید. در مطالعة حاضر نیز به جهت پیچیدگی فرایند ادراک پریودها در آثار هنری، از یک بررسی بین ارشته ای استفاده شده که در اینجا درام و موسیقی است. مطالعة اکسنت ها به صورت تطبیقی در هنرهای تجسمی، دراماتیک و موسیقی نشان می دهد چگونه ساختار کلی هنرها د...

متن کامل

بررسی اگمونت، اثر گوته از بعد درام تاریخی

گوته در اگمونت از یک موضوع تاریخی قرن شانزدهم که برای او بیانگر تاریخ اولیة آلمان است، بهره جسته و با اعمال تغییرات مطابق دیدگاه خود شخصیتی آفریده است که با تصورات او از یک درام تاریخی که تلفیقی از گذشته و حال، رئالیسم و ایده‌آلیسم است، سنخیت داشته باشد. گوته از اگمونت که در تاریخ شخصیت برجسته‌ای نیست، جوانی ساخته است که از تمامی وابستگی‌ها رهاست و یک عاشق بی‌پروای باب میل اوست و قرابت وی به مر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023